Српски језик - Вокабулар форум
Srpski jezik - Vokabular forum
08.32 ч. 17.05.2024. *
Добро дошли, Гост. Молимо вас пријавите се или се региструјте.
Да ли сте изгубили ваш активациони e-mail?

Пријавите се корисничким именом или имејлом, лозинком и дужином сесије

Помоћ за претрагу речника Вокабулара
Вести:
Правила форума - Речник - Правопис - Граматика - Вокатив - Језичке недоумице

 
   Почетна   Помоћ Претрага форума Календар Тагови Пријављивање Регистрација  
Странице: [1] 2 3 ... 10
 1 
 у: 12.31 ч. 25.02.2024. 
Започео Badza - Последња порука од Badza
Zdravo,

Ja sam inženjer po struci.  S vremena na vreme me zainteresuju pravila srpskog jezika. 

Pored pravila da se palatalizacija vrši ispred samoglasnika e,i,a i nepostojanog a, saznao sam da se palatalizacija vrši ispred nastavka -ski, zbog tog što je u staroslovenskom taj nastavak bio zapravo -ьски, i baš taj meki poluglas ь zapravo uzrokuje palatalizaciju.  Objedinjeno rečeno, palatalizacija se vrši ispred i, e, a, nepostojanog a, mekog poluglasa ь i dodajte ako ima još. 
Moje pitanje je sledeće: da li postoji još današnjih nastavaka koji su nekada ispred imali meki poluglas ь ? Da li su npr.  nastavci -bina i -ba nekad bili -ьбина i -ьба ? Tačnije, da li ti nastavci prouzrokuju palatalizaciju? Da li postoji još bilo koji nastavak osim -ьски (i mislim -ьн) da prouzrokuje palatalizaciju?

 2 
 у: 13.16 ч. 12.11.2023. 
Започео svetosavska - Последња порука од govor
Mi Srbi smo malo zakomplikovali način na koji gradimo ženske imenice.

Umesto rogobatnih: biološkinja, pedagoškinja, studentkinja i kandidatkinja bi moglo jednostavno biti: biologa, pedagoga, studenta i kandidata.

Da li bi dolazilo do brkanja sa reči biolog u akuzativu?
Ne bi bio veliki problem, kao što ni reči kuma i supruga ne stvaraju problem muškim verzijama kum i suprug (osim kod instrumentala "sa kumom", kada se ne zna o kom rodu se govori).
Tako da u ovom slučaju, ženski oblici nisu morali biti kumica ili suprugica/supruginja.