Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vokab/public_html/forum/Sources/Load.php(216) : runtime-created function on line 2  Пријемни испит за средње школе?
Српски језик - Вокабулар форум
Srpski jezik - Vokabular forum
17.46 ч. 14.12.2024. *
Добро дошли, Гост. Молимо вас пријавите се или се региструјте.
Да ли сте изгубили ваш активациони e-mail?

Пријавите се корисничким именом или имејлом, лозинком и дужином сесије

Помоћ за претрагу речника Вокабулара
Вести:
Правила форума - Речник - Правопис - Граматика - Вокатив - Језичке недоумице

 
   Почетна   Помоћ Претрага форума Календар Тагови Пријављивање Регистрација  
Странице: [1] 2 3 ... 9
  Штампај  
Аутор Тема: Пријемни испит за средње школе?  (Прочитано 87410 пута)
0 чланова и 0 гостију прегледају ову тему.
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« у: 16.28 ч. 26.02.2009. »

Тачно. Ето шлагворта за нешто што ме већ годинама мучи. Тестови за пријемни испит. Будући да ми је сад и једно од деце осмак, опет сам се латила збирке, и опет ћу да скренем од беса. Положиће он, уписаће се, уопште не бринем у том смеру, већ у смеру бесмисла око кога лоби на челу са Милком Андрић зарађује новац:

1. Беспотребно компликовање питања:

Издвој звучне предњонепчане сугласнике из дате пословице.
Дакле, ђак треба прво да нађе, нпр. предњонепчане, па затим међу њима звучне, па да те издвојене подвлачи у пословици (за просечног ђака углавном у небулозној реченици), што је само пола решеног питања.

Издвој из пословице све звучне сугласнике (то су они које смо ми учили као гласове који имају своје безвучне парове + сонанти).
Већина ђака у први мах посеже само за оним гласовима с паровима, али то није одговор на питање.

Кад некако савладају чињеницу да су звучни сугласници и сонанти, онда добију питање:
Из дате пословице издвој звучне гласове. Сад треба да се сете да у звучне гласове спадају осим ових претходних још и самогласници.

2. Неразумљивост примера: Већина пословица из задатака које сам горе помињала тотална је енигма за савремено дете, а деца као деца, хватају се за смисао речи које не разумеју, иако им он рецимо није потребан за решавање оних горе задатака и успаниче се што не знају значење речи.

3. Питања у нескладу с узрастом:
Из наредне реченице издвој речи у којима су извршене гласовне промене и одреди их у свакој од тих речи ("Док сам ја смишљао шта да му кажем на то, он продужи после кратког ћутања"). Ја сам морала да проверавам у решењима да се не пређем јер није понуђено ни колико речи има нити колико промена свака од тих речи садржи. Мислим да би Менсини тестови позавидели овима.

4. Грешке у решењима:
Нађи речи у којима је извршено јотовање. Реч мржња која се јавља у тексту није изабрана иако је (колико је мени познато) ту дошло до јотовања па до једначења по месту творбе.

Међу понуђеним одради двовидске глаголе. Да не говорим о васпитати (имамо васпитавати) и о крстити (имамо крштавати) који су можда на неки начин и двовидски, мада ми је то климаво, али дат је одговор да је везати двовидски глагол (имамо јасан несвршени везивати), а студирати није изабран иако се налази међу понуђеним глаголима, а евидентно је двовидски.

Да нагласим, ова грешка као и већина осталих стоји у овим тестовима откад и дотично питање, а то је скоро одувек. Ја сам пре десет година указала ауторима на грешке, сигурно нисам једина, и никад их нису исправили иако су неке евидентне. Треба штампати исправке, а то кошта, а то смањује њихову зараду!

5. Безобразна питања:
Треба наћи некњижевне падежне облике у тексту и написати како треба да гласе:
"Ма човече", вичем на њега, "и ја сам тог једнога муха имам, немам више! Ма посо је настрадао". Он мене одговара: "Важнија су мене моја деца но твој један муж. И не могу ја сваког тек тако да пуштам код управника. Има валда и нека друга посла но с тебе Маркови конаци да расправља." Још нареди стражару да не отера од капију. 
Све је трагично, али најтрагичније је да ђак треба да провали како је оно не заправо нас, а не негација глагола отерати. И на крају као зачин: Који је падежни облик употребљен са значењем друштва?

6. Књижевност на коју се одговара заокруживањем под а, б, в, као да је математика...

Има још много, али и иначе је овај пост предугачак, питање да ли ће га неко прочитати. А ако га и прочита, може да га пребаци у нову тему. Grin

Видите, нас двоје (син и ја) прешли смо тек фонетику и делић морфологије, ако вас занима, могу вас извештавати редом, мада већ годинама плачем, а ови аутори (с посебним акцентом на Милку Андрић, Милију Николића и Милорада Дешића) за ситне паре (или нису ситне?) већ годинама издају читаве генерације младих људи, радећи против њих и њиховог суштинског знања, терајући их да уче напамет јер је многима другачије немогуће да савладају гомилу глупости и бесмислица. Ако пакао постоји, њих троје ће се у њему пржити и сви они који то већ скоро 20 година толеришу, а могу да утичу.

Сачувана
Madiuxa
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Пол: Жена
Организација:

Име и презиме:

Струка:
Поруке: 7.477


« Одговор #1 у: 16.52 ч. 26.02.2009. »

Ima ko čita tvoje dugačke postove, ne brini Grin. Eto, ja ga pročitah od a do š.

To meni liči na osvetu loših đaka — koji se inače ljute kad im kažeš da nisu ništa naučili i da je zločin prema deci da im oni predaju u školi....

Samo jedno pitanje, nije mi jasno: Kako je glagol studirati dvovidan? Mislim, znaš da sam ja samo amater, ali studirati mi dođe kao trajni glagol, dakle treba da tražim svršeni, i ništa mi ne pada na pamet...
Сачувана
J o e
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Пол: Мушкарац
Организација:

Име и презиме:

Струка:
Поруке: 1.688



« Одговор #2 у: 17.14 ч. 26.02.2009. »

Оли, у нечему се слажем с тобом. Уместо оваквих цака-питања (нпр. из фонетике), боље је дати лакша, разумљивија, али на самом пријемном променити примере, е да не би учили напамет и везивали се за пример уместо за суштину.

Ипак, негде си и ти пожурила:

4. Грешке у решењима:
Нађи речи у којима је извршено јотовање. Реч мржња која се јавља у тексту није изабрана иако је (колико је мени познато) ту дошло до јотовања па до једначења по месту творбе.

Нема овде никаквог јотовања. Овде имамо: мрз(ети) + -ња, а то је већ готов суфикс. Други су примери кад иза трпног придева дође -ј-, где се прво јотује, па једначи (нпр., поређење).

Међу понуђеним одради двовидске глаголе. Да не говорим о васпитати (имамо васпитавати) и о крстити (имамо крштавати) који су можда на неки начин и двовидски, мада ми је то климаво, али дат је одговор да је везати двовидски глагол (имамо јасан несвршени везивати), а студирати није изабран иако се налази међу понуђеним глаголима, а евидентно је двовидски.

Крстити није климаво. Имаш много глагола који имају и несвршени и учестали вид (као паралелу овом крстити : крштавати можеш узети ручати : ручавати).
Везати јесте двовидски. Сети се песме о Београду: Дању ме веже, ноћу ме буди, где је несвршен.  Smiley
Студирати је само несвршен. Не постоји реченица у којој би могао бити перфективан.
(Узгред, РМС бележи све како сам рекао.)
Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #3 у: 21.34 ч. 26.02.2009. »

Нема овде никаквог јотовања. Овде имамо: мрз(ети) + -ња, а то је већ готов суфикс. Други су примери кад иза трпног придева дође -ј-, где се прво јотује, па једначи (нпр., поређење).

Крстити није климаво. Имаш много глагола који имају и несвршени и учестали вид (као паралелу овом крстити : крштавати можеш узети ручати : ручавати).
Везати јесте двовидски. Сети се песме о Београду: Дању ме веже, ноћу ме буди, где је несвршен.  Smiley
Студирати је само несвршен. Не постоји реченица у којој би могао бити перфективан.
(Узгред, РМС бележи све како сам рекао.)

Па тим пре, како ђак да зна такве ситне цаке? Обичан ђак, обичног осмог разреда, будући пекар, лекар, апотекар? Ја се као нешто преиспитујем, и опет упаднем у замку непроверавања и убеђена сам да је решење нетачно! Студирати је само несвршен, а везати може бити и свршен и несвршен, па ужас! Није ужас што то јесу решења, већ је ужас што то не знам ни ја (могла сам данас узети речник и проверити, али била сам тренутно бесна и ето, нисам), већ што се тако нешто даје основцима и тога су тестови препуни. Ма, немам речи! То што сам ја погрешила није оправдање за састављаче овако дрских питања, зар не? Дапаче.
Сачувана
Madiuxa
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Пол: Жена
Организација:

Име и презиме:

Струка:
Поруке: 7.477


« Одговор #4 у: 21.42 ч. 26.02.2009. »

Дагушче Cheesy... Апсолутно се слажем с тобом, Оли.
Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #5 у: 08.41 ч. 27.02.2009. »

 Smiley То је утеха.
Сачувана
J o e
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Пол: Мушкарац
Организација:

Име и презиме:

Струка:
Поруке: 1.688



« Одговор #6 у: 16.21 ч. 08.03.2009. »

Допадоше ми руку ови тестови о којима је Оли причала (помажем једном дечку око пријемног), па просто не могу да поверујем да поред педагошких неадекватности та збирка садржи и материјалне (језичке) грешке, као и доста двосмислености. Пошто немам свој примерак збирке, писаћу по сећању.

У задатку су дате реченице са инфинитивима, а треба подвући оне у којима он може алтернирати са конструкцијом „да + презент”. У једном од примера стоји реченица „Хоћеш ли доћи?“, која у решењу она није подвучена, као да ту не може стајати презент. Састављачи тестова подразумевају, дакле, да то може бити само упитни футур, а не и модална конструкција сложеног предиката „хтети доћи“. И шта да заокружи на пријемном дете које размишља својом главом, а не учи напамет питања??

У истом поглављу (мислим да је Језичка култура или сл.) треба да се на линији напише правилно израз од никога ометан. У решењу као тачно стоји само: ни од кога, упркос томе што се толики ауторитативни лингвисти упиру да у својим језичким саветницима објасне да негација ни од кога ометан није књижевна (требало би ни од кога неометан, у складу са Клајновим никад непрежаљен и никад незавршен). Свакако сматрам да осмаци не треба да решавају овакве језичке мозгалице (колико негација сме да буде у номинализованој синтагми са трпним придевом насталој од реченице са две негације), али још више сматрам да у питањима не сме бити језичких грешака и непрецизности.

Слажете ли се са мном?
Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #7 у: 16.54 ч. 08.03.2009. »

Џо, хвала ти до неба што си ово написао. Не мислим да ће се свет преобразити нити да ће доћи до радикалних измена гледе  Wink тестова и њихових састављача, али лакше ми је кад видим да нас је више! Ја преко 15 година помажем "понеком" детету око тестова за пријемни (још пре изласка ових лудих збирки) и сваке године ми се плаче и сваке године "племе моје сном мртвијем спава" или што би рекао Радован трећи "немам дијалога у овој кући". Писала сам министарствима, обраћала се ауторима, седела на састанцима, коментарисала сваки могући задатак, али они који су нешто могли да промене, остајали су глуви. Дакле, слажем се са свиме што си рекао, и много ми је лакше што имаш иста осећања у вези с тим. Мислим, сваки истомишљеник добро дође.

И ја сам ових дана имала брига, али стекла сам утисак да то никог на форуму много не тишти па нисам написала то што сам пожелела. Сад си ме охрабрио.

Пошто више не смем ништа да тврдим, питам:

1. Питање 22. Нађи речи с јотовањем. Појављује се реч неурачунљив, а није наведена. Да ли то значи да је у питању наставак -љив?
2. Питања 66. и 91. граматички женски род једнине и граматички средњи род једнине или тако нешто, немам збирку пред собом. Видео си примере. Колико је могуће да дете укапира разлику између именице врата као плуралије тантум и браће као именице која има женски род једнине, колико може да разликује господу од леђа и сл.? Колико знања треба да има да би својом главом решио то питање, а не да га, као што смо се сложили да су многи принуђени да раде, учи напамет?
3. Питање 104. Направи пасив од неких глагола. Пази, код перфекта и плусквамперфекта, колико је мени познато гл. придев радни замени се трпним, а остали се граде помоћу бити у том облику + гл. прид. трпни. По овом решењу испада да се и код футура 2. замени радни трпним (решење је будеш питан, ја сам мислила да је будеш био питан!).

4. Да не причам о задацима који захтевају нпр. прво лице множине имперфекта (попут пецијасмо, вуцијасмо и сл.) за који одговорно тврдим да је мртав глаголски облик јер га можемо наћи само у приповеткама старијих писаца...

5. Много тога осталог, до чега ћемо стићи спремајући се заједно за пријемни.

Ако се слажеш, можемо отворити тему Тестови за пријемни и у њој написати сва питања која су нефер, с материјалним грешкама, бесмислена и све већ редом. Прича се да се овакав вид испитивања укида, али мислим, да кад скупимо све на гомилу, макар можемо имати тај страшни увид на једном месту.

Још једном, драго ми је што се суочаваш с тиме, и што си то поделио с нама, јер док се човек не суочи, нема потпун увид у тугу која се у збиркама за српски налази.
Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #8 у: 17.01 ч. 08.03.2009. »

А, да. Умало да заборавим. Питања о којима говориш су 218. и 212. Наравно да се с тобом слажем. Чак и да има основа за мишљење које заступају аутори (мада мислим да се ту не ради о мишљењу аутора, већ о њиховом површном и не пријатељском, да не кажем још горе, непријатељском ставу према деци), није у реду да таква питања дају ученицима.

Чак и израз за никакву цену који се ту појављује могао би да се употреби, зар не? У значењу за бедну цену. Купио је ту књигу за никакву цену, у смислу за ситне паре. Мислим, кад бисмо цепидлачили.

Волела бих да набавиш збирку. Или макар да запишеш бројеве питања с којима се не слажеш из било ког разлога, па ћу ја да их препишем.
Сачувана
Miki
Гост
« Одговор #9 у: 17.02 ч. 08.03.2009. »

..., али стекла сам утисак да то никог на форуму много не тишти па нисам написала то што сам пожелела.

Не бих се сложио да не тишти, али сте вас двоје људи од струке, а имате и тестове под руком. Ја могу да искажем своје незадовољство, напишем понекад неку критику на рачун тестова или аутора, али не могу да претерујем са тиме. Ако ни министарство ни састављачи тестова не хају много да промене ствари набоље, макар се овде на форуму могу продискутовати све неправилности (да се благо изразим), па можда неком буде и од помоћи.
Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #10 у: 17.03 ч. 08.03.2009. »

Хвала, Мирославе. Smiley А и за осмомартовску честитку. Smiley
Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #11 у: 17.10 ч. 08.03.2009. »

Још нешто. Сад сам видела да по ономе што кажу Станојчић и Поповић пасив јесте коректно направљен у решењима, али нека неко погледа у Стевановићу, чини ми се да он тамо вели да је презент Будем печен нпр.?
Сачувана
Miki
Гост
« Одговор #12 у: 17.24 ч. 08.03.2009. »

Нема на чему. Smiley Покрени тему о којој малопре говораше, па наведи питања за која сматраш да су двосмислена, нереална за узраст, погрешно постављена, непотпуна, непотпуних или нетачних одговора и сл., јер већ сигурно знаш тестове у прсте, а други форумаши ће се свакако потрудити колико могу и допринети решавању неправилности.
Сачувана
alcesta
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Пол: Жена
Организација:

Име и презиме:

Поруке: 1.865



« Одговор #13 у: 17.24 ч. 08.03.2009. »

Prema Klajnovoj Tvorbi reči, neuračunljiv jeste sa sufiksom -ljiv, a za -ljiv kaže doslovce: "Pri tom nije bitno da li je -ljiv nastalo jotovanjem posle labijala... kao što to predstavljaju Stevanović 1963:197 i Šojat 1959:96, ili se pak lj javilo već u staroslovenskom, o čemu je i Belić davao različita tumačenja: vidi Stakić 1988:185-6; vidi i Skoka pod -iv."

Inače, Oli, nemoj misliti da nas nije briga što je stanje takvo kakvo jeste, ali eto, što kaže Miroslav, šta možemo da uradimo osim da napišemo kako je to grozno? Ti si već pokušala da uradiš mnogo više nego što je većina nas na forumu u prilici.

Isti je slučaj i sa nesaglasnostima u izdanjima Pravopisa: našli smo neke, i opet šta možemo osim da se jadamo jedni drugima kako je to nedopustivo? Dok ne dočekamo novi i nadajmo se usaglašeniji Pravopis, opet samo da upoređujemo različita izdanja. Sad

Сачувана
Оли
језикословац
староседелац
****
Ван мреже Ван мреже

Организација:

Име и презиме:
Оливера Потић
Поруке: 993


« Одговор #14 у: 17.29 ч. 08.03.2009. »

Хвала и теби, алчеста. Мени збиља значи сваки глас као да се ради о некој мојој личној ствари. Просто зато што понекад помислим да са мном нешто није у реду кад схватим колико ме те неправде нервирају. Знам да их је живот пун, али неке од ових су решиве... и тако. Но, што би рекао Младен Делић "хвала оцу, хвала мајци"... Хвала свима на истомишљенству Smiley.
Сачувана
Тагови:
Странице: [1] 2 3 ... 9
  Штампај  
 
Скочи на:  

Покреће MySQL Покреће PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Исправан XHTML 1.0! Исправан CSS!