Оли
језикословац
староседелац
Ван мреже
Организација:
Име и презиме: Оливера Потић
Поруке: 993
|
|
« Одговор #45 у: 12.18 ч. 14.03.2009. » |
|
Те тестове можеш купити. Мислим да је издавач Друштво за српски језик. Такође ти предлажем да погледаш сајт ОШ у Мрчајевцима, не знам тачну адресу, тамо има силних тестова са разних нивоа такмичења, па и регионалних. Имају сјајног професора техничког и он редовно качи све што је занимљиво из свих предмета. Нисам сигурна да ли тамо можеш наћи тестове за средњу школу, али вреди покушати.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Оли
језикословац
староседелац
Ван мреже
Организација:
Име и презиме: Оливера Потић
Поруке: 993
|
|
« Одговор #46 у: 12.27 ч. 14.03.2009. » |
|
Нађох. osmrcajevci.edu.rs
Зашто ми не поплави?
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Madiuxa
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме:
Струка:
Поруке: 7.477
|
|
« Одговор #47 у: 12.40 ч. 14.03.2009. » |
|
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Оли
језикословац
староседелац
Ван мреже
Организација:
Име и презиме: Оливера Потић
Поруке: 993
|
|
« Одговор #48 у: 12.49 ч. 14.03.2009. » |
|
http://osmrcajevci.edu.rs/[/quote] osmrcajevci.edu.rs Зашто ми не поплави?
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
J o e
језикословац
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме:
Струка:
Поруке: 1.688
|
|
« Одговор #49 у: 15.38 ч. 14.03.2009. » |
|
Ха-ха! Ево још једне грешке. Скинуо сам са датог сајта тестове за такмичење из српског и у тесту са овогодишњег општинског такмичења пише да је придев краљевски настао од основе краљев(-) и суфикса -ски. Кад бисмо ту реч растављали на морфеме, истина, морали бисмо да раздвојимо краљ-ев-ски, али је одавно у лингвистици познато постојање сложених (перинтегрисаних) суфикса, што ће рећи да краљевски није изведено од краљев суфиксом -ски, већ од краљ суфиксом -евски (аломорф од -овски), што бележи и Клајн у Творби. То најбоље показује значење: краљевски је 'који припада краљу, који је у вези с краљем' или 'који као да припада краљу' и сл. Видимо, дакле, да је мотивна реч (која се мора налазити с десне стране ако је анализирана реч мотивисана) овде краљ, а не краљев.
Наравно, не кажем да је у тесту требало да напишу овај одговор, већ да не дају деци од петнаест година примере које ни они не знају да реше.
|
|
« Задњи пут промењено: 15.51 ч. 14.03.2009. од J o e »
|
Сачувана
|
|
|
|
Оли
језикословац
староседелац
Ван мреже
Организација:
Име и презиме: Оливера Потић
Поруке: 993
|
|
« Одговор #50 у: 16.37 ч. 14.03.2009. » |
|
Наравно, не кажем да је у тесту требало да напишу овај одговор, већ да не дају деци од петнаест година примере које ни они не знају да реше.
Па то ти кажем. Моја идеја и жеља и јесте да на овом месту укажемо на питања која не треба задавати, и на питања с грешкама, и на глупа питања.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Ђорђе Божовић
језикословац
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме: Đorđe Božović
Струка: lingvist
Поруке: 4.322
|
|
« Одговор #51 у: 18.20 ч. 14.03.2009. » |
|
Znam da svi ti glagoli idu sa dugosilaznim, čujem ih tako na televiziji ili vidim u kakvom rečniku; ali ono što je meni zanimljivo jeste to što bih jedino pȃmtiti i ja izgovorio tako (mada ne obećavam da mi se ne bi katkad omaklo ni pámtiti), péglati sa uzlaznim, a ostala tri sa kratkim akcentima.
Питао сам неке људе из мало јужнијих места (Пријепоље и околина): и они кажу прȁвдати, пéглати, али пȃмтити. Čini mi se kako zaista postoji tendencija u dijalektu da se dugosilazni akcenat sa prvog sloga ili skrati ili pretvori u uzlazni. Ja nikad ne bih rekao da se prezivam Bȏžović, već Bóžović, iako bih govorio Sȋmović, Rȃdović i sl., jer sam tako od malena naučio slušajući od familije, komšija i prijatelja. Ima ljudi koji mi kažu Bȏžoviću, ali ja se sâm nikada ne bih tako predstavio. Takođe sam ovde zabeležio i akcente Míšović i Čútović, što su fakultativni izgovori sa dugouzlaznim akc. prezimenâ koja su nastala od dvosložnih hipokoristika na -o ili -e sa dugouzlaznim. Zatim u infinitivima glagola — štámpati umesto štȃmpati, pa čak i pámtiti mesto pȃmtiti. Onda prȁvdati, kȁrtati se, bȁnčiti. U prezentu se, međutim, dugosilazni ipak drži. A, opet fakultativno, uklanjanje dugosilaznog doći će i u: májka, súnce, Úžice, Čávlovac, právda, bánka. Cenim da se ova osobina takođe, i radikalnije, javlja i u drugima govorima po Bosni, i još jedna je od izoglosa koje povezuju užički kraj sa bosanskim dijalektima.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
J o e
језикословац
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме:
Струка:
Поруке: 1.688
|
|
« Одговор #52 у: 18.45 ч. 22.03.2009. » |
|
Кад си већ поменуо датив. Пази, постоји питање да се разврстају предлози који иду уз одређене падеже. Дат је и предлог према који треба сместити и уз локатив и уз датив. Никад, никад не поменем на том узрасту да према иде и уз локатив, просто зато што на том узрасту то није потребно и зато што је то толико редак случај (Сећам се примера из Стевановића: Лево према бини налази се то и то.) и зато што им треба помоћи да разликују суштински та два падежа. Ако науче да к(а) и према иду уз датив, а остали уз локатив, олакшано им је, а кад дођу у прилику (у филолошкој гимназији или на филолошком факултету) да сретну и пример (који се у пракси ређе среће) са према уз локатив, биће способни да разумеју зашто је то тако. Многа деца уопште не разумеју да у датом примеру према значи у односу на.
Не знам како, РМС бележи да према иде уз локатив и генитив! Не уз датив, локатив и генитив, само уз потоња два! Њима је правац кретања — локатив! Цитирам значења: према предл. 1. с лок. изриче а. правац или смер. 6. место, положај насупрот, преко пута коме или чему. в. однос, повезаност кога, чега с чим, стање или збивање при каквим условима. г. према чему је упраељена радња или осећање, лични однос (пријатељски и непријатељски). д. размер или омер. ђ . у односу на. е. приближно одређивање времена. ж. одговарање, подударност, слагање, сагласност. з. извор светлости.
2. с ген. заст. покр. изриче а. да је нешто окренуто према ономе што реч у генитиву значи. б. однос. в. поређење.
Изр. бити према глави — тицати се живота. ово неће бити према добру — ово не слути на добро; према томе — стога, због тога (логичка последица).Не знам је ли овај проблем решен у Једнотомнику. Ако би могао неко да погледа...
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Дарко Новаковић
сарадник
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме: Дарко Новаковић
Струка: dipl. el. inž.
Поруке: 1.049
|
|
« Одговор #53 у: 19.42 ч. 22.03.2009. » |
|
Једнотомник не бележи да према иде с генитивом.
Каже да с дативом изриче: а. (у вези с кретањем, покретом и сл., каткад и уз прилоге) правац или смер; окренутост, управљеност. б. усмереност пажње, осећања, расположења и сл.
С локативом показује: а. место, положај на супротној страни, насупрот некоме или нечему, преко пута. б. полазиште, темељ, основу, извор и сл. на основу којег или с обзиром на који се нешто догађа, бива, закључује и сл. в. однос, сразмеру, размер, пропорцију. г. однос, поређење. д. подударност, сагласност, слагање.
|
|
|
Сачувана
|
Nevolja s ovim svetom je ta što su glupi tako sigurni, a pametni puni sumnje. Bertrand Russell
|
|
|
J o e
језикословац
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме:
Струка:
Поруке: 1.688
|
|
« Одговор #54 у: 20.31 ч. 22.03.2009. » |
|
Добро је да су то исправили. Хвала!
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Оли
језикословац
староседелац
Ван мреже
Организација:
Име и презиме: Оливера Потић
Поруке: 993
|
|
« Одговор #55 у: 22.15 ч. 22.03.2009. » |
|
Добро је да су исправили, али није добро што очекују да ученик осмог разреда зна да према иде уз локатив. Ученик ће то научити напамет, јер му је онај пример ( Лево према столу налази се столица. нпр.) потпуно нејасан или му је макар био непознат док се није суочио са овим питањем... На крају крајева, задатак разврстај предлоге у односу на падеж уз који могу да стоје, па све примери који могу да стоје уз по два падежа, један је од безобразних задатака.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Miki
Гост
|
|
« Одговор #56 у: 22.18 ч. 22.03.2009. » |
|
На крају крајева, задатак разврстај предлоге у односу на падеж уз који могу да стоје, па све примери који могу да стоје уз по два падежа, један је од безобразних задатака. А шта су понуђени одговори? И како је постављено питање? Није ваљда дат само једаред предлог који може уз два или три падежа да се употреби, а онда и оба ( обатри ) падежа? То је онда стварно подло, јер нема јединственог решења.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Оли
језикословац
староседелац
Ван мреже
Организација:
Име и презиме: Оливера Потић
Поруке: 993
|
|
« Одговор #57 у: 22.26 ч. 22.03.2009. » |
|
Не, не. Кажу, мрзи ме да устајем па да цитирам, али отприлике овако: Разврстај предлоге према падежу уз који могу да стоје, па су набројани неколики предлози. Рецимо, с, од, према, до... и онда ученик мора да одговори: с иде уз генитив и инструментал, од уз генитив, према уз датив и локатив, до уз генитив, дата су још два-три предлога.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Miki
Гост
|
|
« Одговор #58 у: 22.29 ч. 22.03.2009. » |
|
Па то и није тако страшно питање, по мом мишљењу. Замисли кад би било питање: наведи сва значења која може имати генитив (40 и више), или наведи предлоге који иду уз генитив (има их ихахај).
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
Ђорђе Божовић
језикословац
староседелац
Ван мреже
Пол:
Организација:
Име и презиме: Đorđe Božović
Струка: lingvist
Поруке: 4.322
|
|
« Одговор #59 у: 22.33 ч. 22.03.2009. » |
|
Vrlo je strašno i bezobrazno pitanje na tom nivou. (I besmisleno, uopšte ne služi tome da proveri znanje nego juri grešku.) Učenik osmog razreda teško da se može dosetiti, recimo, da „prema“ ide i uz lokativ, „u“ i uz genitiv i sl.
|
|
|
Сачувана
|
|
|
|
|